منتديات امير البحار
زائرنا العزيز مرحبا بك فى منتدى امير البحار ان لم تكن مسجل فنحن يسعدنا انضمامك لاسرة المنتتدى(اسره منتدى امير البحار)
منتديات امير البحار
زائرنا العزيز مرحبا بك فى منتدى امير البحار ان لم تكن مسجل فنحن يسعدنا انضمامك لاسرة المنتتدى(اسره منتدى امير البحار)
منتديات امير البحار
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديات امير البحار

منتدى مصرى عام

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
» دعاء لنصرة الشيخ الهاشمي
زهقتى ومحتاره تطبخى ايه تعاااااااالى وانا اقولك I_icon_minitimeالإثنين ديسمبر 15, 2014 1:09 am من طرف كنده

» أنشودة لما نستشهد بنروح الجنة
زهقتى ومحتاره تطبخى ايه تعاااااااالى وانا اقولك I_icon_minitimeالإثنين نوفمبر 11, 2013 2:56 pm من طرف صحفى المستقبل

» كفر المنازلة
زهقتى ومحتاره تطبخى ايه تعاااااااالى وانا اقولك I_icon_minitimeالجمعة نوفمبر 02, 2012 6:58 am من طرف صحفى المستقبل

» من كتاباتى الخاصه
زهقتى ومحتاره تطبخى ايه تعاااااااالى وانا اقولك I_icon_minitimeالإثنين مايو 21, 2012 4:10 am من طرف صحفى المستقبل

» أدخل إضحك واخرج
زهقتى ومحتاره تطبخى ايه تعاااااااالى وانا اقولك I_icon_minitimeالجمعة سبتمبر 09, 2011 2:19 pm من طرف Albe7_Alromanci

» هل انتى مهمة عند زوجك
زهقتى ومحتاره تطبخى ايه تعاااااااالى وانا اقولك I_icon_minitimeالجمعة سبتمبر 09, 2011 2:10 pm من طرف Albe7_Alromanci

» صلاح جاهين انا مصر عندى احب واجمل الاشياااااء
زهقتى ومحتاره تطبخى ايه تعاااااااالى وانا اقولك I_icon_minitimeالخميس مارس 31, 2011 1:39 pm من طرف صحفى المستقبل

» قصيدة لشعب دمياط
زهقتى ومحتاره تطبخى ايه تعاااااااالى وانا اقولك I_icon_minitimeالخميس يناير 27, 2011 12:28 pm من طرف صحفى المستقبل

» احـتـرامــي.. لـلـحـرامــي
زهقتى ومحتاره تطبخى ايه تعاااااااالى وانا اقولك I_icon_minitimeالخميس ديسمبر 09, 2010 12:42 pm من طرف صحفى المستقبل

ازرار التصفُّح
 البوابة
 الصفحة الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 ابحـث
التبادل الاعلاني
احداث منتدى مجاني

زهقتى ومحتاره تطبخى ايه تعاااااااالى وانا اقولك

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
اميره البحار

اميره البحار

زهقتى ومحتاره تطبخى ايه تعاااااااالى وانا اقولك Empty
مُساهمةموضوع: زهقتى ومحتاره تطبخى ايه تعاااااااالى وانا اقولك   زهقتى ومحتاره تطبخى ايه تعاااااااالى وانا اقولك I_icon_minitimeالإثنين فبراير 15, 2010 2:19 am

نبدا بسم الله...

الفراخ بالكارى:

المكونات: (فراخ مخلية حسب الكمية-فلفل رومى وجزر حسب الرغبة-كارى-دقيق-بصلة-توابل-مكعب ماجى)

الطريقة:تفرومى البصلة فى حلة مع وضع فلفل اسود ملح بسيط(بهارات) و حتة سمنة وتشوحيهم وتحطى معلقة دقيق و معلقة كارى كبيرة مع التقليبز
اول ما تحسى ان البصلة اتحمرت شوية تبتدى تحطى الفراخ المخلية بس الاول قطعيها لقطع صغيرة.
وبعدين ضيفى القليل من الماء مع التقليب لحد ما تحسى ان القوام بقى مناسب وبعدين تحطى الخضار المتقطع
تسيبها شوية هتغلى غلوتين كدة لحد ما الفراخ تستوى و القوام بتاع الكارى يتقل شوية
تكونة انتى بقى محضرة رز ابيض و طبق السلطة المعتبر و تكون احلى وجبة و مش هتاخد منك نص ساعة بالكتير

الحوواشى:

المكونات:لحم مفروم-بصلة مفرومة-فلفل رومى مدقوق-توابل-بقدونس مفروم حسب الرغة-وطبعا خبز شامى

الطريقة: تشواحى البصلة مع التوابل و الفلفل الرومى المدقوق و بعدين تضيفى عليهم اللحم المفروم مع وضح قليل من المية وخالى باللك اوعى المللح يخونك متزوديش

بعد ما تستوى تكونى محضرة الخبز و مسماه نصفين و تجيبى صنية مسطحة وتفرشيها بورك الزبدة وترصى الخبز وتخطيه بالورق تانى

لو مش متوفر ورق الزبدة ممكن تفرشى ورق المونيوم بس ادهنيه انتى بالزبدة وخطيه بورق مدهون بالذبدة تانى ويستحسن برضوا انك تدهنى الخبز نفسه بالزبد بس بسيط اوى

تكونى مسخنة الفرن و تحطيه فيه و تبعيه اوعى يتحرق منك ابقى قلبيه كل شوية

كفتة مع البطاطس المحمرة:

نفس الخلطة بتات الللحم المفروم بتاعت الحوواوشى بالظبط بس طبعا هتهرسيها و هى نية و تعمليها صوابع واحرسى انها تكون مغرومة من النص يعنى تصبحعيها على حاجة طويلة عندك

تدهنى الصنية بالسمنة بسيط اوى و ترسى الكفتة و لو عندك فحم ولعى فحمة و حطيها فى فنجان قهوة فيه قليل من الزيت وحطيها فى وسط الصنية قبل ما تحطيها ع النار و غطيها خمس دقائق و بعدين تشيلى الفنجان و تسويها ع النار مع التقليب

ولما تستوى نشفيها شوية فى الفرن هتبقى زى الكفتة المشوية فى رحتها و طعمها

وجمبها شوية بطاطس محمرة وعيش سخن

ان شاء الله هبقى اكملكو بقيت الاكلات اللى بتخلص بسرعة عشان الملل

و اوعو تنسوا ان طبق السلطة رئسى فى كل الاكلات لانه بيملى البطن و كمان مفيد

وياريت تعملوا كمان جمب الكفتة و الحواوشى طحينة لزوم اللذاذة و طريقتها سهلة

طحينة مع دوم مدقوق مع قلل من الخل ما قليل من الماء المغلى مع بهارات و بقدونس مفروم لو فيه مع التقليب المستمر حتى تحصلى على القوام المناسب

وبالهنا والشفا...
سكون الليل

مُساهمةموضوع: رد: زهقتى ومحتاره تطبخى ايه تعاااااااالى وانا اقولك   زهقتى ومحتاره تطبخى ايه تعاااااااالى وانا اقولك I_icon_minitimeالأحد فبراير 21, 2010 1:46 am

ممممممممممممم
تسلميدك جوعتينى
نقابى حيائى

نقابى حيائى

مُساهمةموضوع: رد: زهقتى ومحتاره تطبخى ايه تعاااااااالى وانا اقولك   زهقتى ومحتاره تطبخى ايه تعاااااااالى وانا اقولك I_icon_minitimeالأحد فبراير 21, 2010 2:38 am

سلمت يداكى

زهقتى ومحتاره تطبخى ايه تعاااااااالى وانا اقولك
صفحة 1 من اصل 1